جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 9 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
بنادر و سواحل دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۳:۲۰:۵۵

افزایش دریاخواری در سواحل شمالی و جنوبی کشور

باشگاه خبری فراساحل: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش روند دریاخواری در سواحل شمالی و جنوبی کشور خبر داد. پروین فرشچی با بیان اینکه هرگونه تصرف عرصه‌های مربوط به جزر و مد، دریاخواری به شمار می‌آید به قانون اراضی استحصال زمین اشاره کرد و گفت : براساس این قانون، وزارت جهادکشاورزی و سازمان مراتع و جنگل‌ها متولی اصلی حفاظت از سواحل دریاها هستند. وی بیشترین تخلفات دریاخواری را مربوط به بخش‌های دولتی دانست و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد تاکنون در کیش 14هکتار ، قشم 33 هکتار و عسلویه 300 دریاخواری شده است. فرشچی از کاهش تراز آبی دریای خزر به میزان 80 سانتی متر خبر داد و گفت: در سواحل شمالی کشور این بخش‌های خصوصی هستند که با استفاده از موج شکن‌ها و خروج عرصه های ساحلی از حریم دریا ، دریاخواری می‌کنند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وی با اشاره به اینکه مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از عرصه‌های طبیعی است جلوگیری از دریاخواری را از مهمترین برنامه‌های این سازمان در برنامه ششم توسعه اعلام کرد و افزود: این سازمان تلاش می‌کند از دخل و تصرف سواحل دریایی جلوگیری کند. معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به قانون مناطق آزاد از اینکه این سازمان نمی‌تواند در این مناطق حضور داشته باشد و برای فعالیت‌های توسعه‌ای آن ارزیابی زیست محیطی صادر کند انتقاد و برلزوم بازنگری قانون مناطق آزاد تاکید کرد. وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند برای نظارت برعملکرد زیست محیطی مناطق آزاد موضوع را همچنین در برنامه ششم با جدیت دنبال کند. فرشچی خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در حال حاضر فقط در شرایطی می‌تواند در مناطق آزاد حضور داشته باشد که دارای منطقه حفاظت شده باشد.
ارزیابی زیست محیطی برای آب شیرین کن‌ها الزامی است
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست داشتن ارزیابی زیست محیطی را برای ایجاد واحدهای آب شیرین کن در سراسر کشور الزامی دانست. فرشچی تعداد آب شیرین کن‌های فعلی را 35 واحد برشمرد و گفت: متاسفانه هیچ یک از این واحدها که دارای آلودگی هستند ارزیابی زیست محیطی ندارند. وی با اشاره به افزایش تقاضا برای ایجاد واحدهای آب شیرین کن در مناطق شمالی و جنوبی کشور بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های برتر در این خصوص تاکید کرد و افزود: سایر واحدهای آب شرین کن هم باید تکنولوژی خود را به روز کنند. فرشچی انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه و سمنان را از نظر سازمان حفاظت محیط زیست طرحی مردود دانست و گفت: این طرح فقط به عنوان آخرین راه حل می‌تواند درنظر گرفته شود. وی شور شدن مسیر انتقال آب و از بین رفتن کشاورزی و جنگل‌های هیرکانی و همچنین آلودگی حرارتی را از معضلات مربوط به طرح انتقال آب دریای خزر اعلام کرد. معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درپاسخ به علل تلف شدن 11 فک دریایی در سواحل کشور آذربایجان گفت: متاسفانه شکار غیر مجاز در سواحل کشورهای دریای خزر یکی از دلایل کاهش جمعیت این گونه جانوری است. وی تعداد فک‌های دریای خزر را طی 10 سال گذشته بیش از یک میلیون فک برشمرد و افزود: این تعداد هم اکنون به 110 هزار فک رسیده است. فرشچی با بیان اینکه تعداد اندکی از فک‌ها بخشی از زندگی خود را در سواحل ایران سپری می کنند از پیشگام بودن جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با سایر کشورهای حاشیه دریای خزر با هدف حفاظت از فک‌های این دریا خبر داد.



  کد خبر : 766
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :